Takaisin

Innokampus ja Sanoma Pro etsivät yhdessä tulevaisuuden oppimisen työkaluja

Sanoma Pro ja Innokampus ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tarkoituksena on ottaa opiskelijat mukaan tulevaisuuden oppimisratkaisujen kehittämiseen.

Suomen suurin oppimateriaalikustantaja ja nuorten oma ajatushautomo uskovat nuorten innovaatiokykyyn. Innokampus tuottaa joukkoinnovoinnilla nopeasti, tehokkaasti ja valtakunnallisesti satoja innovaatioaihioita ja jalostaa niistä tuote- ja palvelukonsepteja. Joukkoinnovointi on suunnattu yrityksille ja brändeille, jotka uskaltavat haastaa omia näkemyksiään ja ulkoistaa innovointiajattelua uudelle sukupolvelle.

– Sanoma Prolla on tuntosarvensa syvällä koulujen opettajakunnassa, mutta opiskelijoiden innovointikykyä ei vielä ole käytetty niin systemaattisesti, kertoo Sanoma Pron asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola.

– Opiskelijat ovat uuden opetussuunnitelman myötä monen uuden haasteen edessä. Sanoma Prolle on erittäin tärkeää, että nuoret saavat oman äänensä kuuluviin sen suhteen, minkälaiset työkalut innostaisivat heitä oppimaan, Ketola jatkaa.

Innokampus Oy:n toimitusjohtaja Rami Saarniaho yhtyy Ketolan kommentteihin:

– Mielestäni nuorten osaamista ei ole aiemmin hyödynnetty tarpeeksi heidän omaan opiskeluunsa liittyvissä metodeissa. Sanoma Pron kanssa tehtävällä yhteistyöllä tarjoamme nuorille mahdollisuuden vaikuttaa ja näytämme, mitä nuorisoverkostomme voi saada aikaan, Saarniaho toteaa.

Ensimmäinen Innoworkshop käytiin Kulosaaren yhteiskoululla

Yhteistyö Innokampus-organisaation kanssa polkaistiin käyntiin Kulosaaren yhteiskoululla 10.3.2016 järjestetyn workshopin muodossa. Workshopissa noin 30 oppilaan ryhmä lukion 1.-luokkalaisia sai tehtäväkseen ideoida lukiolaisille suunnattua tuotetta, joka tehostaisi opiskelua ja motivoisi opiskelijoita.

– Tehtävänanto sai tunnelman nousemaan kattoon ja puheensorina täytti pienen auditorion. Toisilla ryhmillä alkoi syntyä tekstiä paperille saman tien, toiset taas vaativat hetken aikaa kiteyttää ajatuksiaan ennen kuin kynä alkoi sauhuta, luonnehtii paikan päällä ollut Sanoma Pron kehityspäällikkö Matias Vakkilainen.

– Energialataus huoneessa oli valtava. Moni syntyneistä teemoista jäi mieleen ja niiden jatkokehityksestä on jo puhuttu sisäisesti. Niiden työstö jatkuu myös tulevissa workshopeissa, Vakkilainen toteaa.

Yhteistyö on käynnissä vuoden 2016 ajan ja se sisältää yhteensä kymmenen työpajaa. Kevään innovoinnit huipentuvat 11.5. Hartwall Areenalla järjestettävään InnoDayhin, joka on maailman suurin joukkoinnovaatiopäivä.

­