Takaisin

Suklaalla kuorrutettua parsakaalia: pelillistämisen puolustuspuhe

Oletko koskaan kuullut puhuttavan suklaalla kuorrutetusta parsakaalista? Sillä viitataan tylsän asian kuorruttamiseen kivoilla jutuilla. Oppimispelien kohdalla ilmausta käytetään erityisen usein. Pelillisten* elementtien liimaaminen muun (ei-pelillisen) oppimateriaalin päälle nähdään negatiivisena ja kaikkien osapuolten huijaamisena.

Olen eri mieltä.

Oletko koskaan suojatiellä pyrkinyt astumaan joko valkoisten raitojen päälle tai niiden väliin (mutta ei mielellään rajalle)? Entä veikannut kaveriporukassa jääkiekko-ottelun tulosta? Seurannut omaa urheilusuoritustasi lenkin aikana livenä ja myöhemmin vertaillut muihin suorituksiin treenipäiväkirjassasi? Tai pohtinut ruoka-annoskuvalle parasta värisuodatinta, jotta se huomattaisiin sosiaalisessa mediassa?

Jos vastasit johonkin ”kyllä”, olet pelillistänyt arkeasi, tuonut siihen lisää mielekkyyttä tai hauskuutta. Olet siis kuorruttanut parsakaaliasi suklaalla. Miksei sitten oppimistilannettakin voisi pelillistää? Totta kai voi.

Tärkeintä on ymmärtää, että oppilaat eivät mielessään vertaa pelillistettyä oppimateriaalia vapaa-ajan mobiili- ja tietokonepeleihin, vaan muihin oppimateriaaleihin ja -menetelmiin. Pelillistettyjen materiaalien tarkoitus ei ole korvata perinteisiä tapoja opiskella, mutta ne tuovat oppimistilanteisiin tervetullutta vaihtelua.

Vihko vaihtuu välillä tabletiksi ja kynä sormeksi. Oma avatar-hahmo auttaa ongelmakohdissa. Tehtäviin vastaamalla kerryttää pistekassaansa ja pisteillä voi tehdä kaikkea kivaa, joka ei välttämättä edes liity enää itse oppimiseen. Vastaamalla oikein saa eteensä vaikeampia tehtäviä, kuten tietokonepeleissä haastavampia tasoja.

Elokuussa 2016 lanseerattu Bingel toimii juuri tällä tavalla. Ensimmäisten kokemustemme perusteella oppilaat ja opettajat ovat todella ottaneet sen omakseen. Pihlajamäen ala-asteella jopa joidenkin oppilaiden vanhemmat seikkailevat Bingelissä. 

Palatakseni parsakaaleihin ja suklaaseen: molempia kannattaa syödä. Itse nautin ne mieluiten erikseen, mutta jokainen tyylillään.

* Pelillistäminen (engl. gamification) tarkoittaa peleistä tuttujen elementtien tuomista pelien ulkopuolelle, muihin tilanteisiin.