Verkkopalvelumme uudistuu
Uusi verkkopalvelumme julkaistaan 7.8.2017.
Lue lisää
Takaisin

Oppikirjailijana haluan kuulla palautetta

Kävin marraskuussa esittelemässä useilla paikkakunnilla Kärki-sarjaa, tuoretta uuden opetussuunnitelman mukaista äidinkielen ja kirjallisuuden oppimateriaalia. Oli ilahduttavaa tavata niin paljon opettajia, jotka ovat kiinnostuneita työstään ja haluavat kehittää omaa opetustaan.

Tuleva vuosi tuleekin olemaan uuden opetussuunnitelman ja opetuksen digitalisoitumisen kannalta merkittävä. Sekä iloa että ymmärrettävää huolta aiheuttavat uuden opetussuunnitelman lisäksi digiloikka, suuret opetusryhmät sekä taitavat ja erilaiset oppijat.

Tärkeintä näissä esittelytilaisuuksissa on kohtaaminen ja keskusteleminen. Vanhaa sanontaa käyttääkseni samassa veneessä olemme niin itäisessä kuin läntisessäkin Suomessa. Ajankohtaista on nyt opetussuunnitelman työstäminen. Oli kiinnostavaa kuulla, miten eri tavoin kunnissa ja kouluissa tätä työtä tehdään; esimerkiksi Seinäjoella on syntymässä  maakuntakohtainen opetussuunnitelma.

Keskustelin paljon opettajien kanssa digitaalisuudesta sekä sähköisistä oppimisympäristöistä ja oppimateriaaleista. Moni opettaja kaipasi hyviä, pohdittuja sähköisiä oppimateriaaleja, jotta väline todella edistäisi oppimista eikä vain mahdollistaisi puuhastelua.

Esittelytilaisuuksissa haluan oppimateriaalin tekijänä kertoa, millainen pedagogiikka oppimateriaalimme taustalla on, miten eri tavoin tuoteperheen osia voi käyttää ja miten materiaali on toiminut omassa opetuksessani. Tärkeimpiä minulle ovat kuitenkin ne hetket, jolloin olen itse kuuntelijana, eli silloin kun paikalle tulleet kollegat kertovat työstään, antavat palautetta materiaalistamme, vinkkaavat oppilaita kiinnostavasta nuortenkirjasta tai ehdottavat muutosta tekeillä olevan oppikirjan sisältöön. On aina yhtä antoisaa jakaa kokemuksia samaa työtä tekevän kanssa.

Oppikirjailijana olen tietenkin kiinnostunut kuulemaan, miten Kärki on toiminut opetuksessa. Eräs tapaamani opettaja kertoi, että ensimmäistä kertaa hänen urallaan oppilaat ovat tehneet äidinkielen tehtäviä etukäteen. Oppilaat olivat kuvailleet tehtäviä niin kiinnostaviksi, että niitä oli ihan pakko saada tehdä. Tämän hienompaa palautetta oppimateriaalin tekijä ei voi saada! Toivonkin, että jatkossakin tulette tilaisuuksiin kertomaan niin risut kuin ruusutkin. Tällä tavalla teemme oikeasti toimivia oppimateriaaleja.

Näistä tunnelmista on ilo jatkaa kevään tilaisuuksiin. Nähdään siis kentällä!

Sari Lottonen
Kärki-sarjan tekijä ja opettaja Pohjolanrinteen koulusta, Riihimäeltä