Verkkopalvelumme on uudistunut: sanomapro.fi
Takaisin

Motivoitunut oppilas tekee töitä oppimisen eteen

Kun lapset löytävät tarkoituksen oppimiselleen, he ovat myös valmiita tekemään töitä tietojen kaivamisen eteen.

Keskustelu koulun muutoksesta käy edelleen vilkkaana (esim. hs.fi 09.10.16). Helsingin Sanomien juttua lukiessani mieleeni juolahti, että minulle kehuttiin taannoisesta NetForumista kahta puhujaa: Alan Novemberia ja Will Richardsonia. Itse en päässyt heitä kuulemaan, joten kuten moni asiasta kiinnostunut olisi varmasti myös tehnyt, kaivoin netistä molempien herrojen TEDx-puheenvuorot.

Yksi asia tuntui nousevan esityksissä: molemmat puhuivat siitä, miten oppilaiden pitäisi löytää tarkoitus opiskeluilleen. Kumpikin puhui tarkoituksesta, ei tavoitteista. Siitä, että jos oppilaalla on selkeä tarkoitus oppimiselle, jää oppi myös paremmin pitkäkestoiseen muistiin.

14 asiaa, jotka auttavat oppimaan

Richardson kertoi kiertäneensä maailmaa ja kysyneensä matkoillaan kymmeniltä tuhansilta saman kysymyksen:

Mitä luulet, miten lapset oppivat parhaiten?

Nämä asiat nousivat: Näitä ei kukaan sanonut:
Turvallinen ympäristö Riveissä istuminen
Henkilökohtainen panostus 45/60/88 minuutin jaksotus
Tosielämän sovellukset Yhdenmukainen opetussuunnitelma
Hauskuus Aine kerrallaan
Merkitys heidän elämässään Ikäryhmät
Sosiaalisuus Tosielämästä riippumattomat sovellukset
Kiinnostavat kysymykset Opettajan hallinnassa
Positiivinen ympäristö Jonkun muun tekemät kysymykset
Oikea yleisö Standardoidut kokeet
Intohimo Arvosanojen korostaminen
Opettajat/ohjaajat Porkkanat ja kepit
Autonomia ja toimintamahdollisuudet Ei vaihtoehtoja/ei toimintamahdollisuuksia
Haastava Merkityksen puute
Ei aikaraamia “Palauta tehtäväsi”

 

Noin vuoden vanhassa puheessa otettiin vahvasti kantaa siihen, että koska suurin osa kouluista on rakennettu aikaan, jolloin opetusfilosofiat olivat erilaisia, näkyy se myös opetustavoissa edelleen. Yllä olevan taulukon perusteella kouluja ei siis Richardson mukaan ole tarkoitettu oppimiseen.

Kuitenkin, kun yllä olevaa taulukkoa tutkii, löytyy siitä samoja oppimista tukevia asioita kuin uudesta opetussuunnitelmastakin. Opiskelun toivotaan olevan enemmän projekteja kuin ulkoa opettelua. Opettajasta ollaan muovaamassa enemmän ohjaajaa kuin tiukkaa auktoriteettia (en tosin usko näiden olevan toistensa vastakohtia). Opetussuunnitelma pyrkii rakentamaan opiskeluun enemmän tarkoitusta, kuin vain kokeisiin lukemisen. Ehkä oppimisen laatu ei olekaan pelkästään koulurakennuksista kiinni.

Opinnot laittavat töihin

Huomattavaa on myös, etteivät kysymykseen vastanneet usko, että opiskelun tulisi olla vain helppoa leikkiä. Nykynuoret laittavat omiin intresseihinsä liittyvien tietojen hakuun huomattavasti enemmän aikaa kuin mitä itse laitoin omana aikanani. Jos he haluavat selvittää, mikä on maailman tappavin hyönteinen tai miten Minecraftissa saadaan rakennettua punakiven avulla sekuntikello, he nappaavat kännykän käteen ja alkavat katsella YouTube-videoita – aivan kuten itsekin tein eilen. He hakevat tietoa, kunnes löytävät sen. Vanhempana tuntuu, etteivät he muuta teekään, kuin katsele videoita, mutta nimenomaan vanhempien pitäisi ymmärtää, että maailma muuttuu ja on jo muuttunut. On meidän vanhempien ja opettajien tehtävä yrittää vain ohjata heitä oikeaan suuntaan. Toisaalta kustantajana meidän tehtävämme on ruokkia tuota uteliaisuutta. Antaa alkusysäys etsinnälle. Ja ehkä ohjata etsimään myös kännykän ruudun ulkopuolelta.

Alla vielä molempien herrojen TEDx-puheenvuorot:


(Ajankohtaisia ajatuksia, vaikka video onkin jo viisi vuotta vanha)