Verkkopalvelumme uudistuu
Uusi verkkopalvelumme julkaistaan 7.8.2017.
Lue lisää
Takaisin

Mitkä ihmeen Bingel-haasteet?

Alakouluille suunnattu Bingel-maailma on saanut paljon kiitosta opettajilta ja oppilailta. Se yhdistää onnistuneella tavalla oppimateriaalisarjoihin pohjautuvat tehtävät ja pelillisyyden. Bingel on paitsi pelillinen myös tarinallinen ympäristö uuden oppimiseen.

Bingel-maailman tarinat toteutuvat niin sanottujen haasteiden kautta. Haasteet ovat juonenkäänteitä, jolloin Bingel-saarta kohtaa jokin uhka, jonka oppilaat voivat ratkaista tekemällä tietyn määrän harjoituksia. Kokemuksemme mukaan haasteet innostavat oppilaita tekemään tavallista enemmän harjoitustehtäviä.

Lukuvuonna 2015–2016 pilotoimme Bingeliä alakoulun kolmannella luokalla. Kolmannen luokan Bingel-maailma ammentaa visuaalisuutensa keskiajasta ja fantasiataruista. Saarelta löytyy näyttäviä linnoja ja avatar-hahmoja, joilla on ritarivarusteita. Välillä lohikäärme ilmestyy kiusaamaan saaren asukkaita.

Toistaiseksi Bingel-saarta on kohdannut kolme haastetta. Ensimmäisessä lohikäärme ilmestyi saarelle ja uhkasi syödä kaikki saaren ruokavarannot ja jopa asuinrakennuksia. Lohikäärme piti karkottaa leipomalla mausteisia keksejä, jotka sekoittaisivat sen vatsan.

Bingel, Lohikäärmehaaste

Tammi-helmikuussa 2016 julkaisimme kolmannen haasteen, jossa Lohikäärme oli tullut takaisin ja uhkasi syödä talviselta saarelta kaikki lämmityshiilet. Tällä kertaa lohikäärme päätettiin nukuttaa taikajuomalla.

Bingel, Talvihaaste

Hauskoja tarinoita, mutta miten ne liittyvät harjoitusten tekemiseen? Kytkös tulee siitä, miten haasteissa esitetyt tavoitteet saavutetaan. Keksit leivottiin, liput ommeltiin ja taikajuoman raaka-aineet kerättiin — arvasit oikein — tekemällä Bingel-tehtäviä.

Haasteet tuovat Bingeliin myös yhteisöllisen näkökulman. Oppilaiden pitää yhdessä saavuttaa tavoite, joka on suhteutettu luokan oppilasmäärään. Mitä suurempi luokka, sitä enemmän pitää ommella lippuja tai leipoa keksejä.

Haasteilla on merkitystä oppilaiden aktiivisuuteen. Olemme havainneet, että parhaimmillaan harjoituksia tehdään jopa kaksi kertaa niin paljon kuin vastaavina viikonpäivinä ilman haastetta.

Lukuvuodeksi 2016–2017 laajennamme Bingel-tehtäviä: jatkossa niitä löytyy alakoulun jokaiselta vuosiluokalta. Jokainen vuosiluokka saa omanlaisen saarensa ja Bingel-maailmansa, jota oppilaat pääsevät muokkaamaan tehtävien avulla. Esimerkiksi neljäsluokkalaiset saavat syksyllä käsiinsä Bingel-saaren, joka on ränsistynyt huvipuisto, jota he pystyvät lukuvuoden kuluessa ehostamaan haasteisiin osallistumalla. Lohikäärmettä nelosluokan saarella tuskin nähdään.

 

Bingel-saaret

Neljännen luokan Bingel-maailmassa oppilaat saavat käsiinsä ränsistyneen huvipuiston (kuva vasemmalla). Kun tietty määrä tehtäviä on suoritettu, näyttää huvipuisto ihan toiselta (kuva oikealla).