Takaisin

Lukiolaiset ovat ennakkoluulottomia ideanikkareita

Perjantaina 4.11. kokoontui parikymmentä lukiolaista Helsingin keskustaan ideoimaan uutta. Innokampuksen järjestämässä tilaisuudessa oli tällä kertaa aiheena Sanoma Pron aloitteesta keksiä palvelu, joka auttaisi lukiolaisia heidän opiskeluissaan. Aihe siis kosketti ideanikkareita itseään varsin henkilökohtaisesti.

Tällaisena vanhempana tieteenharjoittajana on hienoa ja inspiroivaa nähdä se energia, jolla nuoret paneutuvat tällaisiin tehtäviin. Tilaisuudessa vakuutti myös se, kuinka järjestelmällisesti ideointia vietiin eteenpäin. Koko ajan oli tähtäimenä tilaisuuden lopussa ollut pitchaus eli omien ideoiden esittely startup-hengessä.

Toistolla tehoa ja kavereille kans

Ihan puhtaalta pöydältä lukiolaisista kootut ryhmät eivät lähteneet liikkeelle. Keväällä ja alkusyksystä olimme kiertäneet lukioita osallistaen satoja lukiolaisia ideointiin ja samaa tehtiin myös toukokuussa InnoDayssa. Kiertueelta syntyneistä ideoista oli koostettu neljä erilaista teemaa opintojen aikataulutuksesta sanojen ja termien opetteluun. Yhteisöllisyys tuntui sisältyvän jossain määrin jokaiseen teemaan.

Teemat selvästi koskettivat paikalla olevia lukiolaisia ja ryhmät kävivätkin niihin kiinni innolla. Ryhmillä oli kokeneet ryhmänjohtajat, jotka veivät prosessia eteenpäin ja itse kiertelin parin muun ohjaajan kanssa ryhmissä haastamassa ajatuksia ja kertomassa markkinasta. Koska tavoitteena oli kuitenkin löytää mahdollisesti jossain vaiheessa kaupallistettava idea, miettivät ryhmät myös koko ajan sitä, ostaisivatko he ideoimansa tuotteen ja millä ehdoilla tai hinnalla.

Puolessa välissä kaikki esittelivät ideansa ja muut kertoivat mikä ideassa tuntui toimivalta ja minkä kulman kanssa kannattaisi jatkaa kehitystä eteenpäin. Ilta päättyi pitchaus-sessioon, jossa lopulliset ideat esiteltiin meille ”rahoittajille”.

Ripaus Uberia, hyppysellinen TutorHousea

Ilta osoitti jälleen sen, että vaikka meidän pääkontaktiryhmämme on toki edelleen opettajat, pitäisi meidän enemmän käydä vuoropuhelua myös oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa. Ideat yhdistelivät iloisesti oppimista ja opettamista, Uberia ja AirBnB:tä, nykyistä sisältöä ja uusia toiminnallisuuksia. Saimme hyviä ajatuksia niin oppimateriaaliemme kuin myös Sanoma Prohon kuuluvan, tutorointia tarjoavan TutorHousen toiminnan kehittämiseen. Joku voisi sanoa, että nuorissa on tulevaisuus. Minusta nuorissa on jo nykyisyyskin.