Takaisin

Lukiolaiset kaipaavat apuja ajanhallintaan

Osallistuin viime keskiviikkona (11.5.2016) Hartwall Areenalla järjestettyyn ensimmäiseen InnoDay-tapahtumaan, jossa lukiolaisille opetettiin innovointia, ideoiden pitchaamista ja sitä kautta toivottavasti menestymistä tulevaisuuden maailmassa.

Sanoma Prolla meitä kiinnostivat uudet tavat, joilla voisimme auttaa heidän opiskeluaan ja pyysimmekin opiskelijoita ideoimaan ”opiskelun personal trainerin”.

InnoDay osoittautui varsin suosituksi tapahtumaksi. Hartwall Areenaan saapui päivän aikana vajaat 10 000 opiskelijaa ympäri Suomea. Eräät olivat tulleet jopa Rovaniemeltä asti. Päivän aikana opiskelijat innovoivat yhteensä yli 5 500 ideaa paikalla olleille yrityksille. Tästä ideatulvasta meidän osuutemme oli muutamia satoja. Kaikkia ideoita ei ole vielä ehditty käydä läpi, mutta päivän aikana osallistujien kanssa käydyissä keskusteluissa nousi esiin muutama teema.

Kaikkein eniten opiskelijat tuntuvat kaipaavan apua opiskeluaikataulujensa hallintaan. Etenkin koeviikkojen lukusuunnitelma vilahteli monessa vastauksessa. Toiset olisivat halunneet palvelun, johon syötetään koeviikolla olevat kokeet ja koealueet, jonka jälkeen palvelu kertoo, milloin pitäisi lukea mihinkin kokeeseen. Toiset taas toivoivat apuja koko jakson ajalle, ettei kaikki lukeminen jäisi viime tippaan.

Toinen esiin noussut toive oli kurssin aihealueiden selkeät lyhennelmät, joista pääsisi halutessaan kaivautumaan syvemmälle. Tämä kuulostaa tietysti ensi kuulemalta siltä, että halutaan päästä helpommalla ja lukea vähemmän. Monessa ideassa lyhennelmillä haettiin kuitenkin enemmän kokonaisuuksien hahmottamista. Tuntui, ettei luettavia yksityiskohtia osata aina linkittää isompiin kokonaisuuksiin, jolloin opittavista asioista tulee väistämättä sekava kokoelma irrallisia tietoja.

Eniten itseäni yllätti se analyyttisyys, jolla opiskelijat osasivat omaa opiskeluaan ruotia. Sen pohjalta syntyi kypsiä ajatuksia siitä, miten asioita voitaisiin parantaa. Itse tuskin lukioikäisenä olisin pystynyt samaan. Saimme myös hyvää palautetta oppimateriaaliemme ja esimerkiksi digikirjaratkaisumme jatkokehitykseen. Keskustelut antoivat paljon ja mietinkin, kuinka tärkeää on käydä tällaisissa tapahtumissa sekä kouluissa seuraamassa tunteja. Muuten tekeminen muuttuu helposti norsunluutornista tiirailuksi. Vaikkei varsinaisia yllätyksiä tulisi eteen, tiedämme vähintään olevamme oikealla polulla.

Jätettyjä ideoita oli tosiaan satoja ja niistä nousee varmasti esiin muitakin aihealueita. Katsotaan, josko saisimme niiden avulla edelleen parannettua palvelujamme sekä kenties tuotua markkinoille jopa jotain ihan uutta. Siitähän innovoinnissa loppujen lopuksi on aina kyse.