Verkkopalvelumme uudistuu
Uusi verkkopalvelumme julkaistaan 7.8.2017.
Lue lisää
Takaisin

ITK-päivillä kuultua: teknologia hiipii kaikkiin luokkiin

Vuoden 2017 Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa eli ITK-päivät järjestettiin Hämeenlinnassa.

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma keräsi jälleen pari tuhatta kävijää.

Ydinviesti esiteltiin jo torstaiaamuna, ja se sai vahvistusta pitkin päivää: teknologian dramaattinen halpeneminen tuo sen ennen pitkää kaikkiin kouluihin ja luokkahuoneisiin. Muun muassa keynote-puhuja Paulo Blikstein oli vahvasti tätä mieltä.

Blikstein vetää Stanfordin yliopistossa Fablearn-yhteisöä, joka pyrkii tuomaan muun muassa robotiikkaa ja rakentelua perusopetukseen. Fablearnin toiminnan keskiössä on kolme yksinkertaista periaatetta:

  1. integroidaan kaikki tekeminen luokkahuonetilanteisiin
  2. tuotetaan tosielämän kannalta relevantteja kokeiluja
  3. tutkitaan, dokumentoidaan ja kommunikoidaan keskeisimmät tulokset

Näiden periaatteiden avulla Blikstein pyrkii hankkeessaan varmistamaan, ettei toiminta jää muoti-ilmiöksi, vaan juurtuu osaksi opetusta ja oppimista.

Tavallinen älypuhelin vie voiton harvinaisesta teknologiasta

Tikaksen Petri Ilmosen mainio AR- esitys tuki Bliksteinin näkemyksiä. AR tulee englannin sanoista augmented reality, josta suomeksi puhutaan ilmauksella lisätty todellisuus. Harvinaista teknologiaa ei nykypäivänä tarvita, vaan tavallinen älypuhelin tai tabletlaite voi toimia monessa tilanteessa. Laitteesta pitää vain löytyä jokin AR-sovellus ja painetusta materiaalista vihje, jonka perusteella sovellus osaa avata oikean sisällön älylaitteen ruudulle.

Ilmonen esitteli useita mielenkiintoisia sovelluksia, esimerkiksi Tigglyn ja Elements 4D:n. Sanoma Prolta taas löytyy oma Arttu-sovellus, jonka avulla oppilaat voivat katsoa painettuun kirjaan liittyvät videosisällöt uudella tavalla: suoraan puhelimesta ilman kirjautumista.

Sisältö on avainsana kaikessa teknologian hyödyntämisessä

Ilman sisältöjä hienoinkaan teknologia ei tee autuaaksi, ei vaikka olisi miten halpaa. Outi Parikka Nurmijärveltä jakoi kokemuksiaan kuntansa vuonna 2015 alkaneesta iPad-kokeilusta. Parikka esitti tärkeitä vinkkejä kanssaopettajilleen ja yksi niistä oli: ”iPad on väline siinä missä kynä tai vihko, ei materiaali.” En voisi enempää olla samaa mieltä.

Toimiakseen kouluympäristössä teknologian pitää olla paitsi halpaa, myös helppokäyttöistä ja toimintavarmaa.

Päivän aikana kuulin paljon muitakin mielenkiintoisia puheenvuoroja, kuten Aleksi Komun ja Kimmo Nyyssösen esitys Koulu360-hankkeesta, joka on tuonut virtuaalitodellisuutta peruskouluihin. Jopa 2-luokkalaiset pystyvät hankkeessa hyödynnetyn teknologian avulla luomaan virtuaalisia ympäristöjä. He eivät siis pelkästään kuluta sisältöä, vaan toimivat myös aitoina sisällöntuottajina.

Myös Lahden kirjaston ja ammattikorkeakoulun aARre-tiedonhakupelissä, ja siihen liittyvässä pelillistämisessä, oppilaat ovat aktiivisessa roolissa. Ala- ja yläkoululaiset ovat itse olleet mukana suunnittelemassa peliä. Uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan aiempaa enemmän oppilaan aktiivista roolia ja teknologian yleistyminen on omiaan edistämään tätä tavoitetta.

Teknologia hiipii kouluihin ja sen hyödyntämisessä oppilaat ovat entistä keskeisemmässä ja aktiivisemmassa roolissa. Siitä minä pidän.