Verkkopalvelumme uudistuu
Uusi verkkopalvelumme julkaistaan 7.8.2017.
Lue lisää
Takaisin

Älä yleistä lukiolaisia diginatiiveiksi

Sanoma Pro osallistui Hämeenlinnassa Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -messuille, jossa järjestimme osastollamme paneelikeskustelun lukioiden digitalisoitumisesta. Paneelikeskustelua oli kuulemassa myös YLE Häme, joka teki aiheesta jutun 21.4. alueuutisiin.

Keskustelussa tuli esiin, että termiä diginatiivi viljellään usein nuorista edesvastuuttomasti, ja sillä perustellaan joitakin asioita väärin. Kanta-Hämeen Digiope -hankkeen koordinaattori Aleksi Lahdenmukaan lukio-opiskelijat eivät ole ollenkaan niin taitavia käyttämään päätelaitteita kuin oletetaan.

YouTubea ja Facebookia osaa käyttää lähes jokainen, mutta tekstinkäsittelyohjelmiston perustoiminnot tai tiedostojen hallinta on yllättävän monelle aivan tuntematonta.

Myös lukiolaiset eli niin sanotut diginatiivit itse tunnistavat liian suuret odotukset. Tämä käy ilmi alkuvuodesta Sanoma Pron teettämästä fokusryhmätutkimuksesta, jossa haastateltiin opettajia ja opiskelijoita lukioiden digitalisoitumisesta.

Opetuksen ehdoilla

Digitalisoitumisen uhkana on sekametelisoppa sekä päätelaitteiden että materiaalien suhteen. Panelistien kanta tähän oli selvä: opetuksen pitää sujua vaivattomasti, mikä edellyttää selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä sekä laitteilta että materiaaleilta.

Toimialan ja julkisen sektorin pitäisikin ottaa roolia siinä, että eri kustantajien oppimateriaalien käyttäminen olisi mahdollista yksillä ja samoilla tunnuksilla. Lisäksi materiaalien ostaminen tulisi olla helppoa ja yksinkertaista.

Juuri käyntiin lähtenyt Educloud-hanke pyrkii ratkaisemaan juuri nämä ongelmat. Mukana hankkeessa ovat muun muassa Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä kaikki johtavat kustantajat. Educloud luo standardin, jonka käyttöönotto helpottaa purkaa mm sisäänkirjautumisviidakkoa. Sisällöntuottajat voivat keskittyä sisältöjen ja palvelujen innovoimiseen avoimen standardin toimiessa toimialan kiihdyttäjänä. Avoimessa kilpailussa hyötyy aina eniten loppukäyttäjä: suomalainen oppilas ja opettaja.

Julkisessa keskustelussa on käsitelty paljon päätelaitteiden tuomista kouluihin ja lukioihin. Digitalisoitumisen ja entistä rikkaamman oppimisympäristön kannalta keskustelu päätelaitteista on tärkeä välietappi, mutta samalla kokonaiskäsitys vääristyy, kun itse opetussisällöt meinaavat unohtua.

Hämeenlinnan lyseon lukion rehtori Pieta Tukkimäki-Hildén muistutti, että monessa lukiossa on se tilanne, että lukio-opiskelijat joutuvat kustantamaan omat laitteensa. Heille pitää pystyä osoittamaan, että laitteet maksavat itsensä takaisin digimateriaalien hinnassa ja laadussa.

Juha Lahti, Kaurialan lukion historian ja yhteiskuntaopin opettaja korosti tarvetta digisisältöjen helppokäyttöisyydelle ja sille, että digisisällön on oltava samalla tavalla käyttövalmista kuin painettukin olisi – opettaja ei voi tehdä sisältöä oppitunnin edetessä.

Itse olen ollut vasta sangen lyhyen aikaa alalla ja hämmästynyt siitä, kuinka pitkäkestoisia, laajoja ja syvällisiä oppimateriaalituotannot ovat – vertaisin niitä elokuvatuotantoihin. Digitaalisuus on tuonut oppimateriaaliprojekteihin paljon lisää vaatimuksia, mutta mitään perinteisessä kirjatuotannossa opitusta ei ole jätetty pois. Siksi toivomme, että asiakkaat vertailevat oppimateriaaleissa myös laatua ja käytettävyyttä, eivätkä pelkästään hintaa.

  • Iida Kauppi

    Olisin kiinnostunut jutussasi mainitsemastasi Sanoma Pron teettämästä fokusryhmätutkimuksesta, jossa haastateltiin opettajia ja opiskelijoita lukioiden digitalisoitumisesta. Löytyykö se netistä?

    • Teemu Lehtonen

      Hei Iida,

      Tuo tutkimus on tehty meidän sisäiseen käyttöön. Mutta jos sinulla on jotain tiettyjä kysymyksiä, niin laita vaikka minulle sähköpostia.