Takaisin

Vuoden 2016 kieltenopettajaksi Outi Verkama Tampereelta

Suomen kieltenopettajien liiton (SUKOL) hallitus valitsee joka vuosi jäsenistöstään vuoden kieltenopettajan.

Tänä vuonna ehdotuksia vastaanotettiin 17, joista vuoden kieltenopettajaksi valittiin Suomen Saksanopettajat ry:n ehdottama, Tampereen Kaarilan koulun saksan ja ruotsin lehtori, Outi Verkama.

Palkinnon saajaksi haettiin innostunutta ja innostavaa kieltenopettajaa, joka on kehittänyt oppilaitoksensa kieltenopetusta merkittävällä tavalla. Palkitsemisessa otettiin huomioon toimiminen kielten hyväksi sekä henkilökohtainen sitoutuminen ja asialle omistautuminen.

Vuoden kieltenopettaja julkistettiin ja palkinto jaettiin SUKOLin liittokokouksessa Helsingissä 19.11.2016. Vuoden kieltenopettaja sai samalla myös Sanoma Pron lahjoittaman 1 000 euron palkinnon.

Palkitsevinta on nuorten innostus

Kun Verkama kuuli palkinnosta, se sai hänet iloiseksi ja mykistyneeksi: ”En odottanut tällaista osuvan omalle kohdalleni ja olen tunnustuksesta kiitollinen.” Kielet ovat aina olleet Verkamalle tärkeitä ja hän päätti jo lukiossa haluavansa opettajaksi. Saksa ei Verkaman mukaan ollut hänen vahvoin aineensa, mutta tästä huolimatta rakkain. Englannin kielen voimakas asema ei kiehtonut, ja tuleva opettaja halusi opiskella jotain harvinaisempaa kieltä. Ylioppilaaksi Verkama kirjoitti Valkeakoskelta ja opiskeli opettajaksi Tampereen yliopistolla.

– Minulle opetustyössä on tärkeintä, että pystyn välittämään omaa innostustani ja saan sen tarttumaan nuoriin. Kun olen saksanopiskelijoiden mukana reissussa, on hienoa saada hiljaisetkin nuoret puhumaan ja yrittämään. Asenne on tärkeä, eikä virheitä kannata pelätä. Kun onnistuu, niin innostuu ja kun innostuu, niin onnistuu.

– Paras oppilailta saamani palaute on, kun he kutsuvat minua vahingossa äidiksi. Oppilaat kuvailevat minua jämptiksi, mutta samalla lempeäksi ja kärsivälliseksi, paljastaa Verkama.

Rohkeasti kohti itselle sopivia menetelmiä

Opetuksessaan Verkama kannustaa oppilaita löytämään oman kielipolkunsa. On hyvä, jos oppilaat hyväksyvät sen, että ovat keskinkertaisia yhdessä asiassa ja parempia toisessa. Verkaman mukaan rohkeutta on tehdä asiat omalla tavallaan ja tasollaan: ”Minulle riittää, kun oppilas tekee oman parhaansa.”

Verkaman vinkki kollegoille on, että luokkahuoneesta kannattaisi lähteä ulos. Ei välttämättä aina fyysisesti, mutta opetuksessa olisi hyvä tiedostaa, ettei kieli elä tyhjiössä. Kieli on viestinnän väline, osa kokonaisuutta. Verkaman mukaan opettajien kannattaa myös rohkeasti käyttää sellaisia menetelmiä, jotka istuvat omaan persoonaan. Kaikki ei sovi kaikille.
– Positiivisuus vie eteenpäin. Positiivisuudella saavuttaa aina enemmän kuin kriittisyydellä, lisää Verkama.

Kielisuihkuja varhaiskasvatuksessa

Tällä hetkellä Verkama toimii varhaiskasvatuksen parissa Kieliä kehiin -hankkeen koordinoijana. Hanke on avannut hänelle uuden näkökulman koko kieltenopetukseen.

– Kaikki kieltenopetuksen parissa työskentelevät ovat yhteisellä asialla, eivätkä varhaiskasvatuksen parissa tapahtuvat kielisuihkut ole kieltenopettajien työllisyydestä pois. Kielisuihkut motivoivat kielten oppimiseen, rikastavat kieltä ja herättävät lasten uteliaisuuden, toteaa Verkama.

Kuva: Sari Saarinen / SUKOL