Verkkopalvelumme on uudistunut: sanomapro.fi
Takaisin

Uusi opetussuunnitelma on kokeilua ja oppimista myös opettajalle

Ilmiöoppiminen, uudet oppimisympäristöt ja sanallinen arviointi. Luokanopettaja ja Alakoulun aarreaitta -Facebook-ryhmän perustaja Saara Mälkönen kertoo, miten ensimmäinen vuosi uuden opetussuunnitelman parissa on kulunut.

Mälkösen elämä ei mullistunut uuden opetussuunnitelman myötä, vaikka vuoteen onkin kuulunut paljon kokeilemista ja oppimista. Esimerkiksi paljon puhuttanut koodaus on vain yksi sisältö muiden joukossa – koulussa opitaan edelleen myös kynällä kirjoittamista ja muita perinteisiä taitoja.

– Itse fanitan uutta opetussuunnitelmaa, koska se on lähellä omaa tapaani opettaa. Vuosi on kuitenkin ollut yleisesti aika raskas opettajille. Esimerkiksi Alakoulun aarreaitassa huomasi, että opettajat eivät lähteneet mukaan kampanjoihin tai muihin ylimääräisiin juttuihin yhtä hanakasti. Perustyö ja uusi OPS tuntuivat vaativan kaiken huomion, kertoo Mälkönen.

Saara Malkonen kertoo, miten vuosi on mennyt uuden opetussuunnitelman parissa

Arjen taidot ovat tulevaisuuden taitoja

Uudistuksen helmiä ovat koko kouluyhteisön toimintakulttuurin muutos ja se, että oppilas voi istumisen ja kuuntelemisen sijasta itse tutkia ja oivaltaa.

– Muutokset eivät mielestäni vie pois opettajan roolia vaan päinvastoin: uusi OPS jättää tilaa opiskelutaitojen opettamiseen, sanoo Mälkönen.

Eniten mielipiteitä uudessa opetussuunnitelmassa jakaa hänen mukaansa uudistunut arviointi, josta on käyty opettajien keskuudessa paljon keskustelua.

– Mielestäni numeron antamista tehokkaampaa on kertoa sanallisesti esimerkiksi nuorelle äidinkielen oppilaalle, että osaat hienosti eläytyä draamassa, mutta oikeinkirjoituksessasi on vielä parannettavaa. Pitäisi uskaltaa luottaa siihen, että kannustamisella ja kokeilemisella saavutetaan enemmän kuin ulkoa pänttäämisellä.

Vertaistuella koulutuksia suurempi voima

Uuden opetussuunnitelman myötä Mälkösestä on tuntunut, että opettajat ovat kääntyneet entistä enemmän toistensa puoleen, kun ovat kaivanneet hyviä ideoita opetukseen. Yksi paljon puhuttaneista asioista on ollut toiminnallinen oppiminen.

– Opettajat ovat joutuneet kokeilemaan ja keksimään paljon uusia asioita tänä vuonna. Olen käynyt monissa toiminnallisen oppimisen koulutuksissa, mutta silti tuntuu, että kollegat ovat jakaneet keskenään ne parhaat ideat. Kollegoilta on saanut hauskoja ideoita, miten saada peput ylös penkistä vaikka perinteisen kirjoitustehtävän ajaksi, Mälkönen kertoo.

Kohti oppivaa yhteisöä

Mälkösen koulussa vertaisoppiminen on ollut erittäin onnistunut kokemus. Esimerkiksi yleisopetuksen ja erityisopetuksen oppilaiden jakaminen joustavin ryhmittelyin on toiminut hyvin.

– Nyt kurkistetaan rohkeammin ulos luokkien rajoista. Olen toiminut aikaisemmin lastentarhanopettajana ja kaivannut samanlaista yhdessä tekemisen kulttuuria myös perusopetukseen. Uusi OPS on ihanasti ravistelemassa yksin tekemisen kulttuuria, sanoo Mälkönen.

Hän kuitenkin korostaa, ettei mikään ole mustavalkoista, eikä uusi OPS saa polkea oppilaiden oikeuksia. Kaikki uuden opetussuunnitelman kokeilut eivät välttämättä tue esimerkiksi erityisoppilaan oppimista.

Mälkösen koulussa törmättiin myös yllättävään asiaan kuudesluokkalaisten kokeillessa yhteistyötä – jotkut oppilaat ahdistuivat, kun joutuivat harjoittelemaan uudenlaisia tapoja oppia eri luokilta tulevien ihmisten kanssa.

– Huomaavaisuus oppilaita kohtaan pitää aina muistaa, eikä uuteen opetussuunnitelmaan saa hypätä liian ryminällä, Mälkönen muistuttaa.

Yksi opetussuunnitelman uudistuksista on yhteiskuntaopin tuominen ala-asteelle. Mälkönen on yksi yhteiskuntaopin uuden Vaikuttaja-sarjan kirjoittajista.