Takaisin

Tutustu Välkky-sarjan tekijöihin

Välkky-sarjan tekijäryhmä koostuu viiden ammattilaisen joukosta!

Kuvassa vas. Minna Katajamäki, Marjo Siter, Merja Kalm, Anu Haviala ja Mari Vepsäläinen.

Anu Haviala on tamperelainen luokanopettaja, joka pitää lastenkirjoista, englantilaisista poliisisarjoista, käsitöistä, liikunnasta ja kahviloista. Hän vie omat lapsensa ja oppilaansa teatteriin, konserttiin ja museoon. Lasten pitää kokea ja nähdä maailmaa! Kokeneena oppimateriaalin tekijänä Anu haluaa tarjota sekä oppilaille että opettajille motivoivaa ja innostavaa materiaalia, jonka avulla kaikenlaiset oppijat ja opettajat kokevat onnistumisia.

Anu innostuu uusista ja hulluistakin ideoista, joiden avulla voi syntyä upeita oppimiskokemuksia tai täydellinen kaaos. Anun elämänohje on: ”Tekemällä oppii ja rapatessa roiskuu.”

Merja Kalm on turkulainen luokanopettaja, äiti, oppi- ja tietokirjailija, kuorolaulaja sekä seikkailija. Työssään hän kannustaa oppilaita positiivisuuteen ja luovuuteen ja on toiminnallisen ja yhteisöllisen pedagogiikan puolestapuhuja. Merja on pitkän linjan monipuolinen oppikirjailija, ja hän haluaakin oppimateriaalien kautta tuoda  luokkahuoneisiin laadukkaita ja huolella suunniteltuja  pedagogisia struktuureja, jotka helpottavat opettajan työtä ja tuovat oppilaiden koulupäiviin oppimisen ja oivaltamisen iloa ja taikaa.

Merjan mottoja opettajana ovat ”Opettaja opettaa oppimaan” ja ”Säilytä ja vaali sisäistä lastasi, jotta säilyttäisit herkkyytesi kohdata oppilaasi”.

Minna Katajamäki on espoolainen luokanopettaja, joka pitää vanhoista taloista, käsitöistä ja metsässä kulkemisesta. Hän yrittää muistaa joka päivä sanoa omille lapsilleen ja oppilailleen, että jokainen heistä on mahtava tyyppi. Minnan luokassa luetaan paljon kirjoja ja harjoitellaan ahkerasti tiedonhankintaa erilaisista aiheista. Minna on kokenut oppimateriaalin tekijä, jonka vahvuuksia ovat innokkuus, sinnikkyys ja luovuus. Hän innostuu aina uudelleen uusien ideoiden kehittämisestä ja toteuttamisesta, hyvistä kirjoista ja kirjallisuudesta, tiimityöstä sekä Maukasta ja Väykästä. Minnan ohjenuora opettamiseen on peräisin teoksesta Muumipappa ja meri: ”Maailma on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan.”

Marjo Siter on tamperelainen luokanopettaja ja äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, joka nauttii kirjallisuudesta, käsitöistä ja kaikenlaisesta puuhastelusta puutarhassa ja vanhassa talossa. Työssään hän keksii uusia ideoita, joita oppilaat saavat kokeilla, arvioida ja kehitellä eteenpäin. Marjon mielestä hyppy syvään päähän kannattaa yllättävän usein! Kielitieto, S2-opetus ja kirjoittaminen ovat erityisen lähellä Marjon sydäntä, ja näiden opettamiseen hän on saanut kehittää uudenlaista pedagogiikkaa oppikirjailijanuransa aikana. Oppikirjailijana hän onkin ennakkoluuloton ja idealistinen. Hänen mottonsa on: ”Kukan kasvua ei voi nopeuttaa pihdeillä vetämällä.”

Mari Vepsäläinen on lohjalainen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja luokanopettaja. Suurimman osan työurastaan Mari on toiminut yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana. Välkky-projektin myötä hän on palannut alakouluun luokanopettajaksi ja nauttii nyt täysillä oppimisen ilosta, tekemisen meiningistä ja kokonaisuuksien opettamisesta. Hän ajattelee, että tekstitaidot ovat kansalaistaitoja ja jokaisella lapsella on oikeus saada ohjausta erilaisten tekstien tuottamisessa ja tulkinnassa. Mari näkeekin paljon vaivaa löytääkseen jokaiselle oppilaalle innostavaa luettavaa  ja uskoo lujasti, että se työ palkitaan. Mari pakkaa mielellään reppuun eväät, puukon ja tulitikut ja vie metsään omat lapsensa ja oppilaatkin. Hän unelmoi ajasta lukemattomille kirjoille.

Välkky-ryhmä haluaa tarjota jokaiseen kouluun perusteltuja pedagogisia ratkaisuja ja oivaltamisen iloa. Ryhmä onkin kiitollinen kustantajan halusta ja resursseista kehittää oppimateriaalien kautta suomalaista peruskoulua.