Verkkopalvelumme on uudistunut: sanomapro.fi
Takaisin

Tutustu Bios-sarjan tekijöihin

Bios-sarjan tekijäryhmä koostuu kuuden ammattilaisen joukosta!

Päivi Happonen toimii biologian ja maantieteen lehtorina Joensuun yhteiskoulun lukiossa. Hänellä on työkokemusta myös yläkoulusta ja opettajankoulutustehtävistä Joensuun normaalikoulussa. Hän on tehnyt oppimateriaaleja 1990-luvulta alkaen, ollessaan mukana kirjoittamassa lukion Biologia Laborointi- ja Kertaus – kirjoja. Tällä hetkellä hän on mukana tekemässä Bios- ja Koodi- sarjojen monipuolisia oppimateriaaleja. Oppimisessa ja opettamisessa Päiville on tärkeää moderniin oppimiskäsitykseen perustuvien työtapojen monipuolinen käyttäminen sekä tutkimalla ja tekemällä oppiminen.

Panu Sotkas on biologian ja maantiedon opettaja Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa. Hän on ollut tekemässä yli kymmenen vuotta lukion biologian Bios-sarjaa samassa iloisessa ja toimivassa tekijäryhmässä.  Oppikirjojen tekemisessä Panua innostaa työskentely luovassa ilmapiirissä erilaisten osaajien kanssa. ”On hienoa kokea, että erilaiset ihmiset täydentävät toisiaan ja saavat yhdessä aikaan jotain konkreettista ja merkittävää. Tämä on mahdollista, koska SanomaPro luottaa meihin ja tarjoaa meille laadukkaan toimituksen. Parasta on kuitenkin se, että näkee erilaisten opiskelijoiden innostuvan ja onnistuvan biologian opinnoissa Bios-sarjan ansiosta.”

Antero Tenhunen on tehnyt pitkän työuran Oulun normaalikoulun biologian ja maantieteen opettajana, opettajankouluttajana sekä Sanoma Pron ja sen edeltäjien oppimateriaalintekijänä. Hän on ollut tekemässä yläkoulun Eliöt ja Elämä-, Luonto- ja Luonnonkirja- sarjoja sekä Sanoma Pron uusinta Koodi -sarjaa. Lukion oppimateriaaleissa pääkohde on lukiobiologian menestyssarja Bios.

Anteron mielestä on etuoikeus olla mukana tekemässä laadukasta, ajan tasalla olevaa, oppijan ja opettajan työtä tukevaa oppimateriaalia. Hyvät tuotteet ovat taitavien tekijäryhmien ja osaavien toimittajien yhteistyön tulosta.

Hyvä työskentelyilmapiiri ja yhteiset tavoitteet sekä oppimisen ja tekemisen into ja ilo – näillä pärjätään niin koulussa kuin Sanoma Prolla.

Juha Venäläinen on helsinkiläinen lukion lehtori, jonka oppiaineina ovat biologia, maantiede ja logistiikka. Oppikirjatyössä hän on oikeastaan sattumalta, koska aikoinaan 1990-luvulla yläasteen biologian kirjaryhmään tarvittiin täydennystä ja hän sattui olemaan paikalla. Juhan mielestä oppikirjojen tekeminen yhdessä motivoituneen ryhmän kanssa on parasta mahdollista täydennyskoulutusta opettajan ammatissa. Vaikeitakin asioita on pystyttävä avaamaan asiaa tuntemattomalle. Ryhmässä oppii enemmän ja syvällisemmin kuin yksin. Sanoma Pro tarjoaa erinomaiset edellytykset ja puitteet paneutua tähän täydennyskoulutukseen BIOS-sarjan parissa. Omatoimisena oppikirjatyönä on syntynyt logistiikan oppikirja lukiolaisille.

Marja Tihtarinen-Ulmanen toimii Kuopion klassillisessa lukiossa biologian ja maantieteen opettajana. Hän on ollut oppikirjailijana  tekemässä sekä lukion Bios-sarjaa että yläkoulun Koodi-sarjaa. Marjan mielestä SanomaPro tarjoaa erinomaiset puitteet modernin, monimediaisen ja opiskelijoita innostavan oppimateriaalin tuottamiseen. Hienointa omassa opetustyössäni on se, että joka päivä kohtaan innostuneita ja biologiasta kiinnostuneita opiskelijoita.

Mervi Holopainen toimii biologian ja maantieteen lehtorina Joensuun normaalikoulussa, Itä-Suomen yliopistossa. Kirjantekijänä hän on pitkän linjan ammattilainen. Kirjailijaura alkoi Elämä -sarjasta jo 1990 -luvulla.

Oppimateriaalien tekemiseen johdatti halu kehittyä omassa työssä sekä kiinnostus erityisesti toiminnallisuuden lisäämiseen opetuksessa. Opetusharjoittelun ohjaajana on tärkeää pysyä ajan tasalla sekä omien oppiaineiden kehityksessä että opettamisen uusissa tuulissa. Tähän SanomaPro on antanut hyvät mahdollisuudet. Yhteistyö monien ammattilaisten kanssa avartaa näkemystä oppimisesta ja opettamisesta. Siksi ison kustantajan resurssit ovat olleet äärimmäisen tärkeitä oppikirjailijana viihtymisessä. Tekijäryhmien j(Elämä, Luonto ja Luonnonkirja, Bios ja Koodi) jäsenistä on tullut ystäviä, joiden seuraan on aina ollut mukava palata. Tekijäryhmässä viihtyminen on äärimmäisen tärkeää, koska vain hyvässä ilmapiirissä saavuttaa loistavia tuloksia.

Oppimisessa ja opettamisessa tärkeää on merkityksellisyys. On hienoa, kun oppilas oivaltaa, että opiskeltavilla asioilla on merkitystä hänen omassa elämässään.