Takaisin

Palkittu kieltenopettaja haluaa elävöittää ruotsin tunteja: ”Suomi-Ruotsi -maaottelussakin ollaan käyty!”

Oppikirjailija Leena Nordman palkittiin Svenska Folkskolans Vännerin ja Suomen ruotsinopettajat ry:n myöntämällä tunnustuksella. Palkinto jaetaan vuosittain erityisen ansioituneille ruotsinopettajille.

Kirkkonummella Kartanonrannan koulussa opettava Leena Nordman on vaihtelunhaluinen ja idearikas opettaja. Hänen tavoitteenaan on opettaa oppilailleen muun muassa suomenruotsalaisuuden kulttuuria ja auttaa oppilaitaan näkemään kielten moninaisuuden rikkaus. Erityisen ansioituneen ruotsinopettajan voi ajatella olevan hyvin innostunut opettamastaan aiheestaan, mutta miten tartuttaa innostusta oppilaisiin?

– Haluan tuoda elävää elämää kielten tunneille. Luen silloin tällöin ruotsinkielisiä lastenkirjoja aamunavaukseksi, ennen joulua seuraamme Suomen Lucian valintaan liittyviä vaiheita ja toisinaan lähetämme postia ruotsinkieliselle naapurikoululle. Olen tarjonnut mahdollisuuksia osallistua omalla ajalla elokuva- ja teatterikäynteihin, Suomi-Ruotsi-maaottelussakin olemme istuneet ruotsinlukijoiden kanssa, Nordman kertoo.

Nordman on kiinnostunut positiivisesta pedagogiikasta ja hänellä on aikomus perehtyä aiheeseen syvemmin. Aito innostus näkyy ja kuuluu jo nyt hänen tavasta opettaa ja olla läsnä oppilaiden kanssa.

– Saatan olla kovin innoissani, jos keksin uuden tavan käydä läpi vaikkapa ruokasanastoa tai kysymyslauseita. Olen myös kehitellyt muun muassa erilaisia sanakoetehtäviä, joissa sana esiintyy lauseyhteydessä, jolloin oppilasta auttaa konteksti, kuten oikeassakin elämässä. Toisaalta pidän myös palapeleistä ja ristikoista, joten niiltä oppilaanikaan eivät voi välttyä, hän naurahtaa.

Opettajuutta tukee oppikirjailijana toimiminen. Nordman arvostaa erityisesti työryhmän vertaistukea ja inspiroivia kollegoja.

– Työryhmämme on upea porukka, jossa luovuus saa kukkia ja nauru raikaa. Alakoulussa kieltenopettaja on joskus vähän yksin kaikkien luokanopettajien keskellä, joten siihenkin saumaan työryhmä inspiroivine kollegoineen on tärkeä vertaistuki ja ideaverstas, hän selittää.

Taustalla on myös halu vaikuttaa uusien oppimateriaalien muotoutumiseen:

– Olen monella tapaa innoissani voidessani vaikuttaa ruotsin oppimateriaalien monipuolistumiseen. Siksi alunperin halusinkin mukaan juuri ruotsin materiaaleja tekemään, kun tuntui, että englannin materiaaleissa oli aina himpun verran enemmän kaikkea kivaa, Nordman toteaa.

Uusi OPS on Nordmanilla hyvin hallussa uuden ruotsinkielen sarjan tekemisen myötä, mutta muutama asia vielä askarruttaa:

– Arvioinnin muutos vaatii vielä lisää avointa keskustelua ja suunnittelua, jotta osaa toimia luontevasti uusien käytänteiden kanssa. Omaan opetustyyliini sopii mainiosti, että kieliopin pänttäämisen painoarvo laskee ja kommunikaatio korostuu kieltenopetuksessa. Jos itse ymmärrän, mitä oppilas tarkoittaa, ei oppilaan saama palaute saa olla negatiivista vain jonkun muotoseikan takia, hän pohtii.

Palkitun opettajan omaan opettajuuteen kuuluu vahvasti halu kehittyä:

– Haluaisin entistä paremmin ymmärtää niitä, joille kieltenopiskelu on haastavampaa. Mikä tapa ketäkin auttaisi parhaiten? Miten olla yhtä aikaa kannustava ja eteenpäin ohjaava ope taitaville sekä ymmärtävä ja positiivinen tuki niille, joille parin viikon takaiset sanat eivät enää muistu mieleen?

Leena Nordman on yksi Sanoma Pron uuden Hallonbåt-sarjan tekijöistä.