Verkkopalvelumme on uudistunut: sanomapro.fi
Takaisin

Opevinkit Kalevalan päivään

Opevinkit alakouluun

Apilatien aapisen Kalevalan päivän tehtävässä pitää tunnistaa muun muassa tuohivirsut, kannel ja kirnu annettujen vihjeiden perusteella.

Apilatien lukukirjan Kalevalan päivän tehtävässä käydään läpi arvoituksia.

Lisää vanhoja arvoituksia

  1. Yhdestä ovesta sisään kahdesta ulos tullaan. (housut)
  2. Yhdestä aukosta sisään, kolmesta ulos tullaan. (paita)
  3. Kilkkaa kalkkaa luisten lukkojen takana. (kieli)
  4. Mikä kantaa suurta puuta, muttei kanna pientä luuta. (vesi)
  5. Yksi hiiri, kaksi häntää (neula ja lanka)
  6. Kehrää, kehrää, mutta lankaa ei saa. (kissa)

Draamaleikki: Joukahainen haastaa Väinämöisen

Toimitaan samankokoisen parin kanssa. Joukahainen ja Väinämöinen istuvat lattialla jalkapohjat vastakkain ja ottavat toisiaan käsistä kiinni. Opettajan merkistä molemmat leikkijät vetävät niin kovaa kuin jaksavat ja se, joka saa toisen nousemaan lattialta, on voittaja. Leikkiä voidaan leikkiä niin, että pitää saada kaksi voittoa ennen kuin voimakkaampi on saatu selville. Pareja voidaan vaihtaa.

Vinkit ovat Apilatien lukukirjan Opettajan opas 2B:stä

Kalevala noin 100 sekunnissa

Oletko miettinyt, kuinka voisit esittää Kalevalan tapahtumat oppilaillesi tiivistetysti? Välkyn tekijät vinkkaavat: Yle Kioskin Kalevala  noin 100 sekunnissa tiivistää kansalliseepoksen käänteet hauskalla ja vauhdikkaalla tavalla.


Opevinkit yläkouluun

Vinkit Kalevalan päivään

Kärki 9 Harjoituksia -kirjasta löytyy seuraava Kalevalan loitsu.

  1. Lue Kalevalan loitsu.
  2. a. Ympyröi loitsusta punaisella sanat, joilla viitataan karhuun.
    b. Ympyröi loitsusta sinisellä sanat, joilla viitataan karjaan.
  3. a. Mikä loitsun tarkoitus on?
    b. Mitä karhun toivotaan tekevän?
  4. a. Luonnehdi karhulle loitsussa annettuja nimityksiä.
    b. Selvitä, miksi karhulle on annettu hellittelynimiä.
  5. a. Etsi internetistä uutisia, jotka käsittelevät karhua.
    b. Mitkä ovat karhu-uutisten aiheita nykyisin?

Kärki 9 Harjoituksia -kirjassa sivuilla124–125 on lisää tehtäviä, jotka liittyvät oheiseen karhuaiheiseen loitsuun. Tehtävien avulla loitsun tutkimista voidaan laajentaa sen kielen keinojen tarkasteluun.


Opevinkit lukioon

Tutkikaa J. L. Runebergin Saarijärven Paavo -runon suomalaisuuden kuvausta.

  1. Millaisia runossa kuvatut henkilöhahmot ovat?
  2. Mitä merkityksiä toistolla on runon rakenteen ja sisällön kannalta.
  3. Miten kansallisromanttisuus näkyy runossa?
  4. Kirjoittakaa pareittain runo nykypäivän Saarijärven Paavosta. Suunnitelkaa yhdessä, minkälaisia ovat runon päähenkilöt, miljöö sekä tilanne, jossa päähenkilö on. Päättäkää, mistä ja miten päähenkilö selviytyy. Entä mitä hän tekee selviydyttyään?

Runo ja tehtävät ovat Jukola 5 -kurssikirjasta.