Takaisin

Miten äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu muuttuu, kun siirrytään yläkoulusta lukioon?

Kysyimme asiaa lukion Jukola-sarjamme tekijältä Juha-Matti Tammelalta.

– Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opinnot tähtäävät omien ajattelutaitojen syventämiseen. Itse- ja vertaisarviointia on suhteellisen paljon, ja oman ajankäytön suunnittelu on tärkeää.

– Lukion äidinkielen kursseilla kirjoitetaan paljon, ja on hyvin mahdollista, että erilaisia kirjoitustehtäviä on yhden kurssin aikana saman verran kuin peruskoulussa koko lukukauden aikana. Oleellista on hankkia kirjoittamiseen rutiini, ja opettajalta saatu palaute on aina käytävä tarkasti läpi, Tammela kertoo.

– Myös ryhmätyöskentelytaidot ovat lukio-opinnoissa tärkeitä. Niitä opiskellaankin jo äidinkielen ja kirjallisuuden ensimmäisestä kurssista alkaen. Ryhmätyöskentely on erilaisten puhe- ja keskustelutilanteiden ohella yhdessä kirjoittamista. Yhteistyökyvyn merkitys korostuu muutenkin; parhaassa tapauksessa opiskelu on opiskelijan ja opettajan yhteinen projekti, jossa kehitytään koko lukioajan, hän jatkaa.

Arvioinnin kohteena ovat suoritukset – ei opiskelija

 – Huomioitavaa on, että taidot kehittyvät vain tekemällä. On hyvä muistaa, että arvioinnin kohteena ei ole opiskelija, vaan hänen suorituksensa, Tammela korostaa.

–  Opiskelu lukiossa on toisenlaista kuin peruskoulussa. Vaikka äidinkielen opinnot eivät olisikaan peruskoulussa sujuneet, kannattaa lukio-opiskelu aloittaa puhtaalta pöydältä ja myönteisen avoimin mielin.  Kurssien sisällöt kumuloituvat, eli esimerkiksi kolmannella kurssilla oletetaan, että ensimmäisen ja toisen kurssin asiat on sisäistetty. Äidinkielen yo-koe on kaikille pakollinen, joten äidinkielestä kannattaa käydä kaikki tarjolla olevat kurssit, jotta saa parhaan mahdollisen tuen kokeessa menestymiseen.

 

#opevinkit Juha-Matilta:

  • Suosittelen ryhmätyöskentelytaitoihin tehtyä sähköistä testiä, joka löytyy Jukola 1:n opiskelijan digikirjasta ja opettajan digiaineistosta  sivulta 17.
  • Toinen hauska harjoitus on kuvan ja kirjoitetun tekstin vuorovaikutuksen tutkiminen Jukola 1:n sivulla 36. Digikirjassa on aiheeseen liittyen jalkapalloilija Suàrezia käsittelevä lisätehtävä, joka havainnollistaa kuvan tehtäviä.