Takaisin

Loma-ajan palautumisvinkit opiskelijoille

Hyvin suunniteltu opintopolku vähentää stressiä tulevana lukuvuonna.

Joululomalla pääsee hengähtämään kouluarjesta. Loman aikana kannattaa käydä läpi mennyttä kautta ja suunnata katse hetkeksi tulevaan.

Palautumisen kannalta oleellista on hyvät yöunet, liikunta ja terveellinen ruokavalio. Ajatusten irroittaminen opiskelusta ja ystävien näkeminen tekee myös hyvää. Ennen opiskeluiden pariin palaamista suunnitelmien tekeminen on kannattavaa, jotta välttyy ylimääräiseltä stressiltä ja viimehetken pänttäyspaniikilta. Myös omaan stressinhallintaan kannattaa käyttää hetki aikaa.

Ajanhallinta ja hyvinvointi

On hyvä pohtia ja suunnitella omaa ajankäyttöään ja toimivia ajankäyttötapoja. Miten sovittaa opiskelu ja vapaa-aika tulevana lukuvuotena? Opintoja ja hyvää lukiomenestystä pidetään tärkeinä asioina, mutta elämässä tulee olla muutakin: aikaa olla ystävien ja perheen parissa, aikaa harrastuksille, aikaa nukkua ja levätä sekä olla vaan – aikaa itselle.

Pohdintatehtäviä: 

  • Kirjoita arkipäivästäsi. Mistä tyypillinen päiväsi muodostuu: mitä teet ja kuinka paljon aikaa käytät keskimäärin eri asioihin, kuten läksyihin ja opiskeluun, vapaa-aikaan, ihmissuhteisiin, lepoon ja työssäkäyntiin?
  • Mihin asioihin sinulta menee mielestäsi liikaa aikaa ja voimavaroja?
  • Mitkä asiat antavat sinulle energiaa ja iloa?

Tarkastele vastauksia ja suunnittele viikkoaikataulusi niin, että yllämainitut asiat olisivat tasapainossa: tarvitset riittävästi lepoa ja asioita, jotka tuovat sinulle energiaa ja iloa. Miten saisit nämä asiat tasapainoon lukiossa menestymisen tavoitteisiisi?

Stressinhallinta

Stressi voi olla sekä hyödyksi että haitaksi. Vähäinen, esimerkiksi jännittämisenä ilmenevä stressi lisää suoristukykyä. Ahdiostus ja unottomuus voivat kertoa haitallisesta stressistä. Sitä voi estää ja purkaa monin tavoin. Esimerkiksi hengitysharjoitukset, ulkoilu, luonnossa liikkuminen ja läheisyys vähetävät tutkitusti stressiä.

Tutustu omaan stressitasoosi ja listaa, mitkä asiat tuottavat sinulle iloa ja hyvää mieltä >

Tee lyhyt rentoutumisharjoitus mielen rauhoittamiseksi:

 


Vinkit ovat Sanoma Pron Lukiosuunta 1–2 oppimateriaalista, video yläkoulun Voimaa-oppimateriaalista.