Verkkopalvelumme uudistuu
Uusi verkkopalvelumme julkaistaan 7.8.2017.
Lue lisää
Takaisin

Kompassi-digikokeet saavat kiitosta opiskelijoilta

Sanoma Pron digitaalisen opiskelun työkalu Kompassi-digikokeet on saanut hyvän vastaanoton opettajien keskuudessa. Entä opiskelijat, mitä mieltä he ovat Kompassista?

Vantaalla lukiolaiset ovat käyttäneet Kompassia tänä syksynä muun muassa kielten ja reaaliaineiden opiskelussa. Kokemukset työkalusta ovat olleet hyviä.

 – Kompassi on ollut tähän mennessä tehdyistä digikokeista ehdoton voittaja, kertoo Anni Bergrstöm Tikkurilan lukiosta.

– Olen käyttänyt useita vastaavia työkaluja, eikä Kompassia voi oikeastaan edes verrata kilpailijoihin, niin suuri on laatuero sen hyväksi, hän vakuuttaa.

Vaikka Kompassi on nimenomaan opettajia varten suunniteltu monipuolinen ja helppokäyttöinen koetyökalu, Kompassi-digikokeisiin vastaaminen on tehty myös opiskelijoille mahdollisimman helpoksi. Kokeen tai testin suorittamiseen ei tarvita muuta kuin verkkoon yhteydessä oleva tietokone tai tabletti ja rekisteröityminen Sanoma Pro -palveluun.

– Toisin kuin muissa kokeilemissani sähköisissä kokeissa Kompassissa esimerkiksi nettiyhteys ei ole aiheuttanut ongelmia. Kompassi ei ole kaatuillut tai jumittunut, Bergström selittää.

– Kätevää on myös se, että kuuntelun saattaa pysäyttää halutessaan. Myös monivalintatehtävät ovat selkeämpiä kuin paperikokeissa ja asettelu selkeää ja helposti tulkittavaa, Bergström jatkaa.

Bergströmin tavoin Tikkurilan lukiossa opiskeleva Selina Älli kehuu Kompassia.

– Se toimii hyvin, kysymyksiin on helppo vastata, ja kaikki tuntuu selkeältä. Esimerkiksi englannin kokeessa ei tule automaattisesti väärää vastausta, jos tehtävään eksyy pilkkuvirhe, Älli kertoo.

Yksi Kompassin ominaisuuksista on niin sanottujen suljettujen tehtävien automaattinen tarkistaminen. Opettaja voi kuitenkin halutessaan muuttaa pisteytystä ja hyväksyä opiskelijan vastauksen, vaikka automaattinen tarkastus havaitsisi virheen.

– Kompassissa opettaja pystyy myös kommentoimaan suoraan tehtäviin, toisin kuin joissain muissa sähköisissä kokeissa, Bergström kertoo.

Kokeiden laatiminen ja julkaisu käy nopeasti, sillä opettajan ei tarvitse syöttää Kompassiin opiskelijoiden tietoja, vaan nämä rekisteröityvät palveluun itse. Opettajan täytyy vain julkaista kokeet valitsemalleen ryhmälle. Kompassin hyödyntäminen jatkuvassa arvioinnissa on helppoa, kun ryhmän ja opiskelijoiden tiedot ovat järjestelmässä ensimmäisen käyttökerran jälkeen valmiina.

Oppimateriaalien digitalisoituminen on opiskelijoille itsestään selvä asia. Jos kokemukset Tikkurilan lukiosta jotain kertovat, niin ainakaan opiskelijoiden innosta sähköisten kokeiden yleistyminen ei tule jäämään kiinni.

– Koneella pystyy ylipäänsä kirjoittamaan paljon nopeammin kuin käsin, joten kyllä tykkään käyttää Kompassia, Älli kertoo.

Myös koulukaveri Bergström on digitaalisista palveluista innoissaan.

– Olen omaksunut jo puolen vuoden aikana lukiossa paljon uusia digitaalisia toimintamalleja ja odotan esimerkiksi sähköisiä yo-kokeita oikein avoimin mielin, hän kommentoi lopuksi.

Ohje Kompassi-työkalun käyttöönottoon opiskelijoille